Treballs uni


El nostre objecte d'aprenentatge!
Bona tarda a tots i a totes!

Avui us presentem el nostre objecte d'aprenentatge, una webquest, que va dirigida a un públic força ampli, tant a nens i nenes de primària com de secundària. Aquesta webquest tracta sobre l'autoestima, en la qual es treballaran les competencies de relacions socials, el domini de les TIC (Les tecnologies de la informació i la comunicació) i les competències comunicatives lingüístiques i audiovisuals.

Aquesta activitat es presenta divida en parts: la introducció, les tasques, el procés, els recursos, l'avaluació i la conclusió. Els nens hauran de realitzar una serie d'activitats com per exemple confeccionar un mural, diverses activitats i jocs i cercar cançons que els despertin sentiments positius.

Els objectius d'aquesta activitat són entre d'altres, millorar l'autoestima dels nens i nenes, l'interacció amb altres persones i aprendre a valorar a les persones que t'envolten.

Esperem que us sigui de gran utilitat.

Moltes gràcies!!!



-----------------------------------------------------------------



Avui l'entrada al nostre blog tractarà sobre una nova eina en la manera de fomentar l'aprenentatge entre els alumnes: LA PISSARRA DIGITAL. 

Allunyant-nos una mica de l'ensenyament tradicional, avui en dia, ens trobem en un món on la tecnologia la podem utilitzar en l'àmbit educatiu com en molts altres, és per això que disposem d'aquesta eina que ara per ara ens facilita tant als docents com als alumnes per a dur a terme unes classes més dinàmiques i més divertides ja que podem interactuar millor amb els estudiants mitjançant imatges, videos i tota mena d'avantatges que la pissarra digital presenta. 
A continuació us presentem de què tracta i els dos tipus que existeixen en casi totes les aules d'avui en dia: 

Podem dir com a definició que es tracta d'un sistema tecnològic, integrat per un ordinador i un videoprojector que permet de projectar continguts digitals en gran format, idonis per a la visualització en grup. Es pot interactuar sobre les imatges projectades mitjançant els perifèrics de l'ordinador com el ratolí i el teclat.

També trobem la PDI (Pissarra Digital Interactiva), aquesta es diferencia  de la Pissarra Digital ja que la PDI  és una PD amb la que es pot interactuar directament sobre la superfície de projecció.
La PDI  presenta una sèrie d'avantatges que ens poden ser molt útils per dur a terme una classe :
1) Aporta la interactivitat i la disponibilitat d’infinits recursos de les TIC amb els avantatges de la pissarra tradicional (anotacions directes i immediates). 
2) Manipular elements gràfics i multimèdia (moure, amagar, modificar), facilita l’explicació de conceptes i la realització d’exercicis . 
3) Les classes resulten més dinàmiques i motivadores al sortir professor i alumnes a interactuar directament amb el punter: immediatesa, més autonomia i creativitat... que en treballar des de l’ordinador amb ratolí. 

Gràcies a aquesta eina podem desenvolupar diferents competències bàsiques, per una part, la comunicació lingüística, és a dir, llegir, escriure, exposició oral, explicar, descriure, expressar les idees, adaptar la comunicació al context, escoltar, diàleg i debat, argumentar, considerar altres punts de vista …
Per una altra part, també s'apren a utilitzar l'internet per  adquirir nous coneixements i resoldre problemes, així com també que els alumnes aprenguin a augmentar els coneixements realitzant una búsqueda de tot allò que volen aprendre per ells mateixos. aquest tractament de la informació i el món digital hi estaria implicat, doncs, buscar, seleccionar, aprendre a valorar d'una manera crítica la infomarmació, així com a recopilar-la, en definitiva organitzar, relacionar i processar infomació amb les TIC.

Durant aquest procès en el que s'utilitzen les noves tecnologies de la informació, a l'hora, també aprenem uns nous llenguatges expressius ( multimèdia, hipertext) publicació i missatges per Internet i mòbils, videoconferència, xarxes socials, activitats amb respecte a les normes i responsabilitat: gestions, estudis, treball en grup.. etc. Amb tot això també aprenem a aprendre d'una manera més autònoma. 



Importància de la pissarra digital

La importància  no rau en l'instrument en si, sinó en l'us que li podem donr tant els alumnes com els pofessors. Aquesta eina no garanteix que l'ensenyament sigui millor, així com tampoc no dependrà de si la pisarra és de guix o si s'utilitza o no llibres ja que com acabem de dir, l'aprenentatge depèn del professor i de l'aprenentatge i ensenyament que es dugui a terme. Però estem d'acord en que tant la PD com la PDI proporciona més oportunitats i recursos per un aprenentage més favorable.

Avantatges i inconvenients de la PDI

Avantatges:
1- Motiven els alumnes i fan que participin activament a les activitats.

2- Permet de compartir i accedir a molts recursos a classe.

3- Facilita la comprensió de les imatges, simulacions, etc, l'aprenentatge, l'ensenyament, i sobretot, els assoliments dels objectius educatius.

4- L'escriptura a la PDI és més fàcil i còmode.

5- Renovació metodològica i canvi en l'educació.

6- Treballar amb el programari que és associat proporciona noves funcionalitats, com capturar imatges, zoom, etc.

Inconvenients:
1- S'ha de tenir connexió a Internet ràpida.

2- El videoprojector ha de ser situat al sostre i amb bona luminositat, per tal de reduir les ombres.

3- Cost elevat de manteniment.

4- Els mestres han de canviar la seva forma d'ensenyar, això necessita voluntat de canvi i millora de la pràctica docent.

5- La calibració és molt important, perquè el videoprojector és mòbil.

6- Els mestres han de rebre una bona formació didàctica-tecnològica, per tal de poder superar els obstacles que la pissarra digital interactiva li pugui crear. I en el cas de que aquest professor no tingui unes competències bàsiques sobre l'utilització d'aquesta eina, haurà de formar-se per poder estar al nivell de l'ús que en tenen d'aquesta els seus alumnes.

7- A la llarga pot engendrar greus malalties oculars, cardiovasculars, i cerebrals. Es diu que per cada sis hores de classe al dia durant un trimestre, fent servir pissarres digitals, s'augmenta de dues dioptries.

 Finalment, us deixem un enllaç, es tracta d'un tutorial que us facilitarà l'utilització de la pissarra digital! Esperem que us serveixi de profit!  


NO OBLIDEU D'ESTIMAR-VOS A VOSALTRES MATEIXOS, JA QUE ÉS AQUÍ ON RAU LA VOSTRA PRÒPIA FELICITAT!


------------------------------------------------------------------------

Apalabrados, una eina educativa


Nivell educatiu al que va dirigit

Aquest joc va dirigit a tota la població que tingui més de 8 anys, pel fet que per utilitzar-lo necessites comprensió lectoria i escrita

Competències desenvolupades

Competència comunicativa

Contingut treballat

El contingut treballat és el vocabulari de les diverses llengües que disposa l'aplicació com ara el català, el castellà, l'anglès, el francès... així fins a 12 llengües.

Temps de durada de l'activitat

Depenent de la partida pot durar més o menys, quan s'acaben les fitxes d'un dels dos jugadors

Descripció de l'activitat

Primerament has de seleccionar l'idioma amb el qual vols jugar i buscar un oponent per a començar el joc.


Ja pots començar a jugar, un cop oberta la partida a la part inferior apareixeran set lletres amb les quals hauràs de formar una paraula; cada lletra té una puntuació diferent. Tens diverses opcions a més de realitzar la paraula, pots passar, pots canviar les lletres que tens (perdent el torn), pots barrejar les lletres que tens per a donar-te altres idees i pots rendir-te acabant la partida. Algunes parts del tauler multipliquen el valor de les lletres que hi posis damunt, o el valor total de la paraula formada.  Les paraules que es posen al tauler, s’han de lligar amb les que ja hi ha prèviament.

La primera paraula creada al tauler s'ha d'ubicar de forma vertical o horitzontal sobre l'estrella, col·locant-se totes les fitxes en la mateixa línia vertical o horitzontal. Després que la primera fitxa és col·locada al tauler, totes les altres han de compartir una fitxa propera existent en la mateixa línia vertical o horitzontal. Totes les paraules creades han de ser correctes d'acord amb el diccionari. Guanya la persona que, en haver-se acabat les fitxes, suma més puntuació.

Finalment, aquesta aplicació ens permet, mitjançant un xat, comunicar-nos amb el nostre oponent.

Forma de puntuació

Pel que fa a la puntuació, i com ja hem dit en la descripció, cada lletra té una puntuació que pot ser multiplicada si es col·loca en una casella de les següents:
  • Si l'espai de la fitxa té un DL (Duplica Lletra) o TL (Triplica Lletra), els punts són duplicats o triplicats respectivament però només si la lletra està sent col·locada al tauler per primera vegada.
  • Si l'espai de la fitxa té un DP (Duplica Paraula) o TP (Triplica Paraula), els punts de tota la paraula són duplicats o triplicats respectivament però només si la lletra està sent col·locada al tauler per primera vegada.
Si l'usuari utilitza les 7 fitxes del faristol se li atorguen 40 punts extra.

Materials necessaris

Un mòbil, un Ipod, un ordinador, etc. Amb connexió a Internet i descarregar-se l'aplicació APALABRADOS.


------------------------------------------------------------------


El ciberassetjament


Avui en dia, com tots sabem, hi ha un important nombre de persones que estan patint assetjament, però també existeix un altre terme, el ciberassetjament. Aquest últim, es defineix com una agressió psicològica sostinguda i repetida en el temps, donada a terme per un o diversos individus contra d'altres, utilitzant les noves tecnologies.
A més, s’interpreta una clara distinció entre ciberassetjament –quan hi participen adults- o ciber-bullying – quan no hi participen-. L’assetjament sexual, anomenat “grooming” no està englobat en els dos anteriors. Per considerar el ciberassetjament com a tal, s’ha de produir amb una certa permanència, no de manera aïllada. Acostumen a estar lligats a assetjament en la vida real i escolar.

Hi ha molta varietat de mitjans per els quals es transmet el ciberassetjament, com ara el mòbil, el internet, xarxes socials o correus electrònics. Per això és important que els pares exerceixin un control sobre l’ús que fan els seus fills de les noves tecnologies i a la vegada crear un vincle de confiança amb els fills, ja que sabem que és difícil que la víctima ho expressi.

Algunes de les accions que la víctima pot portar a terme quan es troba en aquesta situació són:
   - No contestar els missatges per tal d'evitar una continuïtat de l’agressor.
   - Guardar el missatge, per a ser utilitzada com una prova.
   - Explicar-ho a algú de confiança; tant familiars o amics com una organització com per exemple "PROTEGELES".
   - Bloquejar l’agressor, per tal de tallar l’agressió.
   - Denunciar els problemes a la gent que pot fer quelcom al respecte.
   - Respectar als altres i a tu mateix.

Les persones implicades en aquesta acció són: víctima, agressor, observador i família. El rol que han d'assumir aquestes persones per tal de resoldre el conflicte són:
   - Víctima: les accions nombrades anteriorment.
   - Agressor: empatitzar amb la víctima posant-se a la seva pell.
   - Observador: implicar-se en l’acció oferint la teva ajuda a la víctima.
   - Família: donar suport i crear un vincle de confiança.

En la societat actual és molt important tenir una forta autoestima, això significa acceptar-se i estimar-se a un mateix. Quan s’aconsegueix aquest benestar personal, aconseguim un escut que ens defensa de les agressions externes, no només les que provenen de l’assetjament sinó també les socials, el que “representa” que s’espera de nosaltres, tant física com psicològica.

Còmic:


--------------------------------------------------------------------------------------------

Enllaçats amb el món




Des de l’aparició de l’escriptura i la creació de la impremta hem evolucionat fins a un nou món, el de la tecnologia i de la informació; del llapis i el paper al teclat i la pantalla. Els canvis no venen sols, també s’ha produït un canvi social a nivell mundial. El vídeo The Machine is Using Us del Michael Wesch ens fa reflexionar sobre aquest nou món i tot el que comporta.

Aquesta evolució ha comportat el canvi del text a l’hipertext, és a dir, la possibilitat de moure’s per dins d’un text i cap a altres textos per mitjà de paraules clau. L’hipertext, a través de l’Internet, ens permet enllaçar diferents fonts d’informació.


Les noves tecnologies ens faciliten el fet de poder comunicar-nos verbal i visualment mitjançant eines com les xarxes socials, els blogs, skype. A més a més tenim lliure accés a tota aquesta informació des de qualsevol lloc i moment. Aquestes noves tecnologies ens permeten una gran capacitat per a modificar pràcticament qualsevol cosa, a més aquesta innovació actualment avança a un ritme accelerat i les persones fem l’ús d’aquests avenços per millorar les nostres vides en tots els àmbits.

Tal i com hem citat anteriorment, els humans som el motor d’aquest canvi, i portem el control d’aquesta màquina, per tant nosaltres som els responsables de l’ús que en fem d’aquestes i decidim quina faceta de la nostra vida volem mostrar als altres, a través d’aquestes xarxes socials.


-------------------------------------------------------------------------------------------------


Debat sobre les noves tecnologies en l'educació





Aquí trobareu part del debat que es va generar sobre la presència de noves tecnologies en l'educació. El debat va ser molt interessant i ens va permetre poder veure els diferents punts de vista dels membres del grup. Aquesta activitat ens ha permès conèixer i crear un podcast, i inaugurar el nostre blog!
Esperem que us agradi i us sigui d'interès, si més no per a reflexionar i trobar la vostra posició.

2 comentaris:

  1. Nes TIC i les TAC en l'educació poden ser una eina molt beneficiosa però s'ha d'anar diguem-ne amb peus de plom, no podem aplicar una reforma sense haver format prèviament al professorat que farà ús del material.
    Com a pedagog, crec que una innovació sempre és positiva sempre i quan tingui realment en compte tots els factors que condicionaran el dia a dia de l'ús d'aquesta innovació.
    Si no es té en compte, pot passar com amb el projecte 1x1, alumnes amb pc a classe, amb professors que no estan preparats (formats al respecte) i amb "llibres" que no són més que la versió en PDF del llibre en format paper.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Realitat indiscutible, la falta de resultats és degut a la falta de realitat en l'educació... les lleis s'haurien d'aplicar des de baix; davant les necessitats dels alumnes, es formen als docents per tal de poder donar resposta a tals necessitats. No essent imposat des de la cúspide sense cap mena de procés.

      Elimina